Hjemmearbejdspladser efter coronakrisen

1. juli 2020

Hjemmearbejdspladser efter coronakrisen

Arbejdsgivere ser i højere grad muligheder i at tillade hjemmearbejdspladser, men hvad bør du være opmærksom på i forhold til sikkerhed, og hvor kan der opstå fejl i håndteringen af persondata, når der ikke arbejdes under virksomhedens tag?

Gode råd til it-afdelingen

  • Gennemgå virksomhedens it-risikovurdering og sørg for, at der tages højde for risici ved hjemmearbejde.
  • Efterse, at relevante sikkerhedsopdateringer er installeret på alle pc’er, da de kan have været offline i en længere periode eller ikke er automatisk opdateret.
  • Brug den anviste sikre adgang til fagsystemer (VPN, direkte opkobling eller andre sikre services).

 

Gode råd til arbejdsgiveren

  • Sørg for at fastlægge og udmelde klare retningslinjer.
  • Benyt så vidt muligt det normale centrale sagsbehandlingssystem for at opretholde den generelle sikkerhed.
  • Har du papirer med oplysninger om fysiske personer, så sørg for både at opbevare og slette dem på betryggende vis.
     

Gode råd til medarbejderen  

  • Brug de værktøjer og kommunikationskanaler, din arbejdsplads stiller til rådighed, og husk, at sikkerhedspolitikkerne også gælder ved hjemmearbejde. Vær f.eks. opmærksom på reglerne for brug af private mailkonti og filudvekslingstjenester.

Får du akut behov for at lagre dokumenter lokalt, så sørg for:

  • Enheden eller filen med dokumentet er krypteret.
  • Ingen andre har adgang til enheden.
  • Der er styr på den aktuelle version af filen, så data ikke mistes eller bliver forkerte.
  • Filen bliver uploadet til sagsbehandlingssystemet, så snart det er muligt, og at den lokale kopi derefter straks slettes.

Ring til os, hvis du har brug for at drøfte jeres sikkerhedsplan for hjemmearbejdspladser.

Skrevet af: